Categories: LLIBRES

Una desaparició en una comunitat sòrdida

La primera novel·la de l'holandès Gijs Wilbrink 'Las bestias' és una història de foscor, negocis tèrbols i ganes de fugir


Mario Guerrero / @MarioGuerrero_G


El protagonista de Las bestias (Bunker Books, amb traducció al castellà de Catalina Ginard Féron) es diu Tom Keller i sempre està amenaçat per tempestes o per la tirania dels seus oncles. En aquesta primera novel·la de Gijs Wilbrink (Països Baixos, 1984), Tom viu amb ells i amb la seva àvia, ja que la seva mare va morir al part i el seu pare treballa tot el temps. Un dia, quan és adult i es dedica al motocròs, desapareix i la seva filla, que és fora, torna per buscar-lo.

La història està dividida en dues parts i localitzada en un poble neerlandès ple de motos, granges i secrets. El món que presenta també sembla dividit en dues classes de persones: els drogoaddictes i els revolucionaris, els catòlics i els protestants. La novel·la comença dient que tot es va torçar la nit en què els seus dos oncles es van emportar Tom, quan era un nen, al bosc. Així, s’alterna la història de Tom amb la d’Isa, la seva filla, durant el Cap d’Any de 1995 i els primers dies de gener de 1996 entre okupes, drogues i alcohol.

 

Gijs Wilbrink.

 

Tom anhela fugir d’aquesta terra on es cacen bèsties i on rep pallisses dels seus oncles. Una terra a prop d’uns pobles de carretera que són «per a ningú una destinació, per a tothom alguna cosa a superar i deixar enrere com més aviat millor.» Durant la seva infància experimenta les decepcions del món i d’aquells en qui confia. Isa, per la seva banda, sí que ha fugit i ho ha fet per viure en un lloc on no la coneguin ni la jutgin pel passat de la seva família. Ara que el pare ha desaparegut, s’ha tornat feble i ha perdut les forces i les ganes de defensar-se.

Vol canviar les coses que van passar en el passat, però com és impossible, decideix tornar per trobar respostes a les seves preguntes. De tota manera, necessita alguna cosa per creure mentre no cregui en si mateixa. La recerca incessant del pare se suma a la regressió al seu passat i a l’anàlisi de la família, de la soledat, de l’absència i de les mancances emocionals. En aquesta novel·la, les bèsties són tant els que cacen de forma furtiva o tenen negocis tèrbols com els mateixos animals salvatges. És una història extensa que juga a dues bandes i que barreja elements de forma una mica desendreçada, així que pot no atrapar el lector, com em va passar a mi.

Articles recents

  • CLÀSSICA
  • Concerts

L’espectralisme de Grisey a L’Auditori

Bona vetllada amb la Frames Percussion i la GIO Symphonia, amb direcció de Francesc Prat,…

2 dies enrere
  • ENTREVISTES
  • Escriptors

Òmnia l’Bakkali Tahiri: «La nostra societat és racista, per molt que ens dolgui»

L'autora publica 'Un far a tres minuts de casa', on narra el conflicte que viuen…

3 dies enrere
  • Llengües minoritzades
  • LLIBRES

Una nit plena de cantars

'La xorda: Nuevos cantares de chigre' és un recull de cants en castellà i asturià…

4 dies enrere
  • CLÀSSICA
  • Òpera

El ‘Fidelio’ desdibuixat de Dudamel

Fluixa direcció del veneçolà al Liceu de l''òpera de Beethoven, en una proposta semiescènica en…

5 dies enrere
  • Biopic
  • CINE

‘Segundo premio’, un relat sobre Los Planetas que grinyola

La pel·lícula d'Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez s'encalla en la retòrica, l'experimentació estilística i les…

7 dies enrere
  • CLÀSSICA
  • Òpera

‘La Cenerentola’ i la pistola

Una producció clàssica i trash d’Emma Dante despulla l’obra de Rossini del seu esperit original…

1 setmana enrere